Az
óvodai beszoktatás lélektana
Az
óvoda-kezdés nem csupán a gyermekek számára jelent jelentős
változást, szüleik is izgalommal és sokszor félelemmel
tekintenek a kicsik számára ismeretlen helyzetet hozó közeg felé.
A
beszoktatás folyamata
A
beszoktatás első és második napján a gyerekek szüleikkel együtt
vesznek részt. Ez a két fél nap a következőképpen épül fel: a
gyerekek szüleikkel együtt 8 óra körül érkeznek az óvodába,
ahol 8-9 óra között kerül sor a reggelire. A délelőtt folyamán
a kicsik szüleikkel együtt egy rövid, közös játékban vesznek
részt, majd a szülők rövid időre egyedül hagyják gyermekeiket
az óvodában. 12-kor kerül sor az ebédelésre, amelyen már ismét
a szülőkkel közösen történik, ezt követően az óvodai első
napjaikat "taposó" apróságok hazatérnek, nem várják
meg a délutáni alvást.
A
harmadik naptól a gyerekek már szüleik nélkül töltik napjaikat
az óvodában, ekkor már ott is alszanak.
A
fenti folyamat rövidnek tűnhet sokak számára. Többen szívesen
követnék személyesen gyermekük első óvodai napjait akár
heteken keresztül is, de a tapasztalatok szerint nem szerencsés, ha
elhúzódik a beszoktatás folyamata, mert az nehezebbé teszi a
gyerek számára a leválást. Fontos megjegyezni, hogy sok szülő
nem is tudná megoldani a hosszasabb beszoktatást, a bölcsődéből
érkezett gyerekek pedig már egyébként is ismerik a közösségi
létformát és annak szabályait.
Szülő
és óvoda kapcsolata
A
beszoktatás időszakában az óvónők igyekeznek a szülők által
elmondottak alapján minél részletesebben megismerni a gyerekek
jellemzőit, személyiségjegyeit, szokásait. A kicsik és a szülők
nevelési elveinek megismerésére a személyes beszélgetések
mellett egy kérdőív is szolgál. A szülők nyitottságán és
őszinteségén múlik, hogy az óvoda reális, használható képet
tud-e alkotni a gyermek minél célzottabb gondozása, nevelése
érdekében.
A
szülők tájékoztatása a gondozók részéről folyamatos, az első
időszakban a napi szintű rövid (néhány mondatos) visszajelzések
leginkább a kicsik szükségleteivel kapcsolatosak (evés, ivás,
jelzett, nem jelzett stb.). Később a hangsúly már sokkal inkább
az óvodai élettel kapcsolatos információkon van például, hogy
milyen játékokban vesz részt a gyermek, hogyan viselkedik a
konfliktusokban, mit lehet megfigyelni egyes készségeit illetően.
Óvodai
elvárások egy kiscsoportossal szemben a gyerek-felnőtt kapcsolatot
illetően
-köszönjön
a felnőtteknek érkezéskor és távozáskor,
-használja
az olyan "varázsszavakat", mint például "kérem
szépen",
-ismerje
óvó nénijének és dadusainak a nevét,
-merjen
segítséget kérni a felnőttektől, forduljon bizalommal hozzájuk,
-válaszoljon
a feltett kérdésekre.
Óvodai
elvárások egy kiscsoportossal szemben a gyerek önmagára vonatkozó
ismereteit illetően
-jelezze
fizikai és érzelmi szükségleteit,
-ismeretekkel
kell rendelkeznie szűkebb környezetéről, családjáról (ismerje
saját, szülei és testvére(i) nevét, kérdésekre válaszolva el
tudja mesélni például, -hogy mivel töltötte a hétvégét, mit
szeret enni stb.),
-tisztában
kell lennie a vele kapcsolatos dolgokkal (pl. ki jön érte az
óvodába, mi a jele a csoportban, melyik az ő ruhája, melyik
csoportba jár, milyen játékot vitt be a csoportba).